Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Del refugi Bages al Pedró dels Quatre Batlles, el puig de les Morreres i els Orriets

El pic del Pedró dels Quatre Batlles, sostre del Solsonès coronat a l'excursió, pertany a la serra del Port del Comte, massís que compta amb un bell paisatge d'alta muntanya on comparteixen espai prats alpins, verdes valls i densos boscos de carrascars, roures, pi roig i, a les cotes més altes, de pi negre. Des del cim, s'albira una dilatada panoràmica que abasta el Puigmal, les serres litorals, la serra del Verd, la vall de Lord i la plana del Solsonès. La tornada per la Bòfia permet fer dos cims més: el puig de les Morreres i els Orriets o Cap d'Urdiets.
Ruta senyalitzada parcialment.

S'accedeix al complex turístic del Port del Comte per un tram asfaltat de 8 km que remunta cap al nord-est des de la carretera de Solsona a Sant Llorenç de Morunys (la LV-4241b), a l'alçada del coll de Jou, fins a les pistes d'esquí alpí de Port del Comte. Es passen els aparcaments de l'entrada de l'estació, s'arriba a l'hotel situat al peu de les pistes de Prat Donadó i es pugen 300 m cap al sud fins al refugi del Centre Excursionista del Bages (1.770 m), al costat de les pistes. Si no hi ha lloc per estacionar, es deixa el cotxe als aparcaments de l'estació.

0,00 km (1.770 m). Refugi Bages. Es desfà el camí baixant al nord fins a la cruïlla on hi ha els aparcaments (0,40 km, 1.741 m). Se segueix a l'esquerra (O) passant per sota de l'hotel fins a l'encreuament d'on surt la carretera que duu a la zona alta del Clot de la Vall i l'Estivella (0,61 km, 1.735 m).

Aquest accés ha tallat el camí vell. Cal remuntar el talús entre un petit edifici amb un bar, situat darrere l'hotel i els apartaments que hi ha a l'inici, per trobar, al sud, el camí vell, que se'n va a l'oest. Es deixen els apartaments a la dreta (N). Es creua el barranc de la rasa del Sucre (1,03 km, 1.750 m, 0 h 12 min) i se segueix amunt (O) serpentejant durant 1 km per la carretera.

2,04 km (1.825 m), 0 h 41 min. Bifurcació. En un revolt tancat a l'esquerra, es deixa la carretera i es puja a la dreta per una vella pista d'esquí en direcció NO per dins del bosc.

2,70 km (1.930 m), 0 h 55 min. Aparcament de l'Estivella-Clot de la Vall. Hi ha la possibilitat d'iniciar i acabar aquí la ruta escurçant-la 1 h i 30 min, però es perdria el tram per la part baixa dels boscos de l'estació (la distància es reduiria a 13,6 km i el desnivell en més de 200 m).

De la part superior de l'aparcament, on es barra el pas als vehicles i comencen les pistes d'esquí de la zona alta, surten a la dreta (E) dues pistes forestals. S'agafa la de sobre, que puja cap a l'Estivella, es fan dos revolts (cotes 1.990 i 2.005 m) i, als 4,98 km (2.085 m), en la canal de l'Embut, entre dues formacions rocoses, es deixa a l'esquerra una pista abandonada que es retroba més amunt (5,36 km, 2.116 m). Poc després, comencen més revolts.

6,11 km (2.172 m), 1 h 50 min. Bifurcació de pistes. En el tercer revolt, es deixa la pista per on s'anava, que segueix recte (N), i es gira a l'esquerra (S) per una altra. La pista s'enfila cap a un turó on arriba un teleesquí i, després, al coll ubicat entre el tossal d'Estivella, al nord, i la Tossa Pelada.

7,71 km (2.293 m), 2 h 15 min. Un cop al coll, al costat de dos teleesquís, es continua a ponent per la carena fins al cim de la Tossa Pelada (8,67 km, 2.378 m, 2 h 30 min), des d'on es pot veure tot l'Alt Urgell. Davant mateix, al sud, separat per un coll (2.340 m), es troba el Pedró dels Quatre Batlles, situat ara darrere de la Tossa Pelada, que ens ofereix de nou bones vistes sobre el Solsonès.

9,39 km (2.388 m), 2 h 50 min. Cim del Pedró dels Quatre Batlles. Des d'aquí, les vistes són magnífiques i comprenen els cims del Pallars, les serres de la vall del Segre, les serres litorals del sud i gran part dels Pirineus. Des del Pedró dels Quatre Batlles, cal descendir al sud fins al Vulturó.

10,07 km (2.349 m), 3 h 02 min. Cim del Vulturó. Es gira a la dreta (SO) cap al portell del Llop (2.140 m). La carena és molt suau; cal vigilar de no anar massa a l'oest per no fer cap a la vall d'Odèn. En començar a trobar pins, a la cota 2.200 m, es veuen, sota el portell del Llop, unes roderes a l'esquerra que baixen directament a la pista forestal que travessa el prat de Bassies i les runes del Xalet (12,43 km, 2.049 m, 3 h 30 min). 100 m més avall, surt a l'esquerra (SE) un camí que deixa a mà esquerra un monòlit dedicat a Pau Serra.

13,23 km (2.012 m), 3 h 45 min. S'arriba a la Bòfia, una dolina que engoleix l'aigua del prat de Bassies. Es gira lleugerament a l'esquerra (E) fins al coll del Portell de l'Ós (13,99 km, 2.092 m), des d'on s'ascendeix fins al puig de les Morreres, situat al sud-est.

14,83 km (2.213 m), 4 h 05 min. Cim del puig de les Morreres. La vista sobre Sant Llorenç de Morunys, el santuari de Lord, l'altiplà de Busa i el Solsonès és esplèndida. Cal seguir en direcció NE, on, separat per una petita clotada (2.080 m), hi ha el cim del Cap d'Urdiets o els Orriets.

16,77 km (2.145 m), 4 h 35 min. Cim del Cap d'Urdiets o els Orriets. Ja es veu la base de l'estació d'esquí i el refugi Bages. La baixada, forta però franca, desemboca a una pista d'esquí que porta a una bassa d'aigua per a neu artificial (1.850 m) fins a deixar-la just a sobre i a la dreta. Es pren una pista que, amb quatre llaçades, torna al refugi Bages.

18,34 km (1.770 m), 5 h. Refugi Bages, punt de partida i final de l'itinerari.

Tornada alternativa des de la Bòfia

Des de la Bòfia, caldrà tombar a l'esquerra (NE) fins a un doble coll amb un clot al mig amb la corresponent dolina (13,7 km, 2.070 m). Se segueix cap al nord-est fins al coll de la Bòfia estricte (14,2 km, 2.084 m), des d'on es veu l'estació d'esquí. Cal baixar suaument cap al nord fins a una pista d'esquí que cal seguir. Es deixa un encreuament amb una pista forestal que s'enfila a l'esquerra (14,6 km, 2.056 m). 700 m més avall, hi ha una altra cruïlla (15,2 km, 2.006 m): es fa un revolt a la dreta. Un altre revolt torna a la pista d'esquí, per on es baixa fins a l'aparcament de l'Estivella-Clot de la Vall (16,2 km, 4 h 15 min), des d'on es retorna al refugi Bages (4 h 50 min en total).